%20.jpeg)
Fagseminar om Nasjonalt register over luftfartshindre (NRL)
Om arrangementet
1. juli skal alle såkalte luftfartshindre registrert før 2024 være oppdatert med nye detaljer. Dette gjelder særlig ting som strømførende kabler, kraner og andre høye objekter. 16. april arrangerer Kartverket sammen med Luftfartstilsynet et fagseminar for å gjøre det enklere å forstå de nye kravene. Kommer du?
Formålet med fagseminaret er å klargjøre hvilke krav og ansvar som gjelder for rapportering av luftfartshinder til NRL. Seminaret vil også belyse hvorfor det er viktig at kravene i luftfartshinderforskriften følges og mulige konsekvenser dersom dette ikke gjøres. Etter seminaret skal deltakerne ha fått kjennskap til hvilke egne anlegg som må rapporteres til NRL, samt hvordan data må tilrettelegges og rapporteres.
Program
Felles sesjon
09.00 – 09.10 Velkommen ved Kartverket og Luftfartstilsynet
09.10 – 09.40 Nye og utvidede krav til merking av luftfartshinder ved Luftfartstilsynet
Gjennomgang av endret forskrift om rapportering, registrering og merking av luftfartshinder, som trådte i kraft 1.1.2024.
09.40 – 10.00 Hva er definert som et luftfartshinder? ved Luftfartstilsynet
Hvor og når skal luftfartshinder rapporteres?
Hvor nøyaktig må registeringene være?
Hvem er ansvarlig for at det som rapporteres inn er gjennomført iht. kravene?
10.00 – 10.30 Hvilke behov og hvordan brukes kartdata i Politiets helikoptertjeneste? ved Politiet
Når et luftfartshinder kan skille mellom liv og død
10.30 – 10.45 Pause
10.45 – 11.15 Hva trengs av data for å sikre trygg og sikker luftfart? ved Kartverket
Opplysninger som må rapporteres til NRL
Rapporteringsmetoder og muligheter
Tilgangskontroll
Tidligere rapporterte luftfartshindre – hva med disse?
11.15 – 11.30 Erfaringer fra maskin-til-maskin forprosjektet ved Kartverket og Elbits
11.30 – 12.30 Lunsj
Parallelle sesjoner
12.30 – 14.30 Parallelle sesjoner for ekom-/energisektoren, vegsektoren og andre anleggseiere.
Sesjon A: Ekom- og energisektoren
Sesjon med hovedvekt på luftspenn og mast knyttet til signalførende og strømførende anlegg.
Sesjon B: Veg- og kommunesektoren
Sesjon med hovedvekt på luftfartshinder langs vei og bane slik som belysningsanlegg, bruer o.l.
Sesjon C: Øvrige eiere av luftfartshinder
Sesjon med hovedvekt på frittstående hinder slik som bygninger, kraner, telemaster, vindturbiner o.l.
14.30 – 14.45 Pause
Felles sesjon
14.45 – 15.20 Spørsmål fra deltakerne
Kartverket og Luftfartstilsynet svarer i plenum på spørsmål fra deltakerne.
Det vil bli mulig å stille spørsmål direkte fra salen.
15.20 – 15.30 Oppsummering